Zanzibar - banner

klm logoNěkteří naši čtenáři netrpělivě očekávali, kam se zase vydáme. Tentokrát jsme využili akce společnosti KLM na Zanzibar za potápěním, takže doufám, že se vám budou líbit fotky podmořského světa. Ale pěkně popořádku k tomu se dostaneme ;)

Je to necelé tři týdny, co Jožka pro nás koupil letenky a tak začaly přípravy. Sehnat ubytování, zajistit potápění...takže nezbývalo emailem kontaktovat potápěčská centra, kterých je na Zanzibaru několik. Po výměně několik emailů jsme se nakonec rozhodli pro ubytování v Amaan Bugalows na severu ostrova v části Nungwi a potápěčské centrum Spanish Dance Divers, které je nedaleko. Ubytování mělo kladné reference, free WiFi a tak doufáme, že nás nezklame. Potápěčské centrum nám za včasnou rezervaci ponorů nabídlo slevu 10%, takže balíček 10 ponorů vyjde na 365 USD, v ceně je půjčovné všeho potřebného, za což si např. v Divine diving účtovali 10 USD / den.

Je 3:30 ráno a vstáváme, abychom si dali v klidu snídani a vyrazili na letiště. Odlet je plánován na 7:00 nejprve do Amsterdamu s ČSA. Sraz jsme naplánovali před pátou na letišti s tím, že se pokusíme získat místa v EXIT ROW na dalším letu s KLM. Před átou mě brácha vasazuje na letišti a během pár minut dorazí i Jožka. Mávám na něj u přepážky 210. Když se dostáváme na řadu, posílá nás pán k vedlejší přepážce 205, že prý letíme s ČSA. Mělo mi to být podezřelé :) Sice u přepážky byla docela fronta, ale jelikož jsme již byli odbaveni online, vzali nás hned na řadu. Při snaze o získání EXIT ROW nám slečna odvětila, že je vidí jako rezervované a tak nám zůstavá řadu 30 a že to máme zkusit v Amsterdamu.

Procházíme kontrolou a při kontrole odletů zjišťujeme, že náš let ještě nemá přiřazenou bránu. A tak si sedáme do odpočinkové místnosti polepené reklamou na Kooperativu, kde je také monitor s odletama. Zhruba po 45 min vidím, že se objevila gate C4 u letu do Amsterdamu a tak se vydáváme k bráně, abychom tam byli včas. Boarding ještě není zahájen a tak čekáme a čekáme...Trochu podezřele vypadá letadlo Embraer E190 za okny v barvách KLM, když jsme měli letět s ČSA typem A319. No nic, asi vyměnili letadlo a při tom sdílení kódů na lety bychom tu měli být správně. Vstup na palubu povolen...nejprve bussines pasažéři, pak rodiny s dětmi a už už se chystáme také nastupovat, když v tom se při pípnutí čárového kodu objevi chyba. Tak prý neletíme tíhmle letem...tenhle prý letí KLM v 6:50 a my máme v 7:00 s ČSA...takže jsme na špatné gate. Takže rychle zkontrolovat tabuli a zjišťujeme, že odlétáme z Gate C18...seběhnout o patro níž a skoro až na konci...zatím nás ještě nehlásili v rozhlase, tak to snad stihnem. Vypadalo to, že přibíháme poslední, ale nakonec sme ještě pět minut čekali v autobuse na další cestující.

Let do Amsterdamu je krátký...cestou dostáváme velmi drobné občerstvení v podobě pišingru a pití.

Když se dostaneme z letadla, hledáme tabuli s odlety...nevidíme náš let a tak zkoušíme u transferové přepážky, aby nám slečna poradila. Velmi ochotně nám zjišťuje, že nám to letí z Gate E19. Kontroluju vytisknutý boarding pass a tam píšou, že poslední nástup je v 8:35 ale teď je již 8:45 a tak spěcháme přes celé letiště. Procházíme automatickou kontrolou pasu a spěcháme k bráně. Cestou, ale zahlédneme, že nám to odlétá až 10:20 a máme tudíž ještě spoustu času. U brány je spousta lidí a tak usedáme na lavičku a využíváme Free WiFi. Zkouším ještě u přepážky zajistit nám místo u EXITu, ale slečna mile odvětí, že se platí poplatek 30EUR a tak na to kašleme. Když se usadíme a zavřou se dveře, zůstává pár míst neobsazeno a také u EXITu je prázdno a tak hned domlouvám s letuškou, že bychom se rádi přesadili. Nakonec to klapne a přesadám si jen já, Jožka využije volnou sedačku vedle sebe. Míša mi mezitím psala, že tyto lety mají pravidelně zpoždění kolem 20minut a i tento náš let odstartoval s 20min zpožděním.

Krátce po startu kapitán ohlašuje příjemnou zprávu, že náš let potrvá pouze 7hod a 20min oproti psaným 8hod. Asi 45min po startu se roznáší pití a tak volím jako obvykle whisky s colou :) Za necelou hodinku přichází na řadu jídlo...obvyklé Chicken or Pasta...volím Chicken a další whisky s colou. Jako dezertík byla vanilková pěna.

Cesta ubíhá celkem poklidně až na několik turbulencí nad Chorvatskem. Nad Afrikou se nám naskytne pěkný výhled na krásný západ slunce skrz lehce zamrzlé okénko a předtím ještě dostáváme druhý chod - pizza a jako dezert pěna s kávovou příchutí.

Konečně přistáváme v Nairobi v Keni. Dávám se ještě do řeči s letuškou a sousedem, který skoro celý let prospal...ani jídlo si nedal. Soused letí do Lagosu pracovně...má za sebou dlouhý let už s Bostonu. Po vystoupení bychom měli mít asi 2,5hod do dalšího letu a tak při procházení terminálem zakupujeme voucher na 3hod internet v hodnotě 5USD. Usedáme na správné gate, vytahujeme notebooky a využívám velmi dobrou aplikaci Connectify k nasdílení internetu i pro další naše mobilní zařízení. Dvě hodinky uběhnou velmi rychle a tak nás už volají do letadla Embraer E170 k nástupu. Máme sice řadu 14, ale jelikož aerolinky Kenya Airways vynechali za dvěma řadama bussines sedaček nějaka čísla, jsme skoro hned na kraji. Odlétáme na čas ve 22:20 a potrvá to něco přes hodinu a tak si neděláme moc naděje na občerstvení. Ale mýlili jsme se ... dostáváme kousek bagetky a pár sušenek v úhledné krabičce. Letíme asi hodinu a již klesáme na přistání, nicméně kapitán se rozhodne udělat ještě několik koleček nad ostrovem ... ve dne by to byl pěkný vyhlídkový let ... ale takhle je to zbytečné zdržování.

Trochu překvapil Boeing 787 Dreamliner polské společnosti LOT na letištní ploše. Pěšky odcházíme směr terminál, kde na vstupu kontrolují očkovací průkazy. Já jsem svůj samozřejmě nevzal a ani Jožka ho nemá. Aha kontrolují očkování proti žluté zimnici. To taky nemáme. Ale dle mailové informace z ambasády ani mít nemusíme, pokud nepřilétáme z oblasti, kde se vystkytuje tato nemoc nebo nemáme mezipřistání v Africe po dobu delší než 8hod, co jsme neměli, a tak nás pouští dál. Vyplňujeme imigrační papíry, zaplatíme úředníkovi 50USD za vízum, dostaneme razítka a jdeme si pro zavazadla. Ty naštěstí vpořádku doputovala až za námi :)

V hale už na nás čeká místňák s cedulkou, bere vozík s našimi zavazadly a odcházíme na parkoviště k autu. Nicméně to už je asi 00:20 a tak další pokračování v zítřejším článku ;)